יום חמישי, 11 באוקטובר 2012

סיור בצפון: הכרמל - שנתיים לשריפה, התחדשות היער וצמיחת הפטריות

מדרשת הגליל המערבי מזמינים אתכם לצאת לסיור בצפון המתחדש, סיור בכרמל.
הסיורים בתאריכים: 13.11.2012 כח' חשוון, 27.11.2012 יג' כסלו (פרטים בתחתית העמוד)


השריפה הגדולה שפקדה את הכרמל ב-2010 הכתה בהר הירוק ללא רחם, אך כעת בחלוף שנתיים מהשריפה אנו שמחים לראות שההר הירוק מתאושש מהר מהצפוי ושרוב מסלולי הטיול בו פתוחים ונגישים. עם בוא הסתיו, נצא לסיור ביערות הכרמל המתחדשים במעטה עלים ירוקים ומרבדי עשב ופרחים הממלאים את מדרונותיו.

בסיורים בכרמל נדבר על ארכאולוגיה, גאולוגיה, על ההתיישבות ועל הפטריות. בסיום הסיור נגיע אל נקודת הלהט של השריפה בכרמל בחורף 2010, שם, במסוך לקיבוץ בית אורן נמצאת האנדרטה לזכר נופלי אסון הכרמל.

רכס הרי הכרמל מתאפיין בהיסטוריה מרתקת של תהליכים גאולוגים שגרמו להיווצרותו, יחד עם תגליות ארכאולוגיות 
מהחשובות להבנת ההיסטוריה האנושית הקדומה. וכמובן פטריות! 

נסייר בנחל אלון עד בקעת אלון, לאורך מסלול מוצל המאופיין בעיקר בחורשות אלון ואורן ירושלמי. בבקעת אלון שהינה בקעה חשופה ויפיפה בלב הכרמל, פוגש המסלול את חורבת אלון - שרידי יישוב עתיק שאוכלס לאורך תקופות שונות בהיסטוריה. במקום נמצאו שירידים ארכאולוגים של כלי אבן וחרסים מהתקופה הנאוליתנית, התקופה הכלקוליתית, התקופה הפרסית, התקופה ההלניסטית, התקופה הרומית, התקופה הביזנטית והתקופה הממלוכית. בחפירות ארכאולוגיות שנעשו במקום נמצאו שרידי חלקאות עתיקה של טרקסות חקלאיות, גלי סיקול אבנים, קירות תמך ושרידי קירות מבנים. בעבר שכן במקום יישוב דרוזי המכונה על ידם בשם "ח'ירבת זרעה" (חורבת שדות המזרע). הכפר נהרס במרד הפלאחים בשנת 1840 לאחר שהעות'מאנים כבשו מחדש אזור זה מידי מוחמד עלי, שליט מצרים.

נדבר גם על הגאולוגיה של רכס הרי הכרמל, המהווה שלוחה צפונית - מערבית של הרי שומרון. רכס הכרמל הוא ההר הקרוב ביותר אל הים - קירבה שלה השפעה גאולוגית חשובה על היווצרותו והתפתחותו: הרכס - שהחל את דרכו בקרקעית הים, מורכב משכבות רבות של סלעי משקע שעוצבו ע"י תהליכים טקטוניים. 

קצת על הגאולוגיה של הכרמל; הכרמל על רכסיו השונים החל להיווצר במהלך האירוע הפאן-אפריקאי לפני כ- 600 מיליון שנים, במהלכו נבנה השילד (מגן יבשתי). השלבים הבאים בהיווצרות הכרמל היו תנועות טקטוניות, השקעת סלעי משקע וגעשיות, וכן תהליכי קראסט (ניקוז תת קרקעי- בולענים) והעתקה (סדקים בכרום כדור הארץ) - הנמשכים גם כיום.
סימנים לתהליכים אלה ניכרים עד היום בהרי הגעש התת-ימיים הקדומים וסלעי הטוף הנחשפים ליד כרם מהר"ל, ברמת אלון ובואדי מילק סמוך לשפיה, וכן העתק הכרמל החוצה את העיר חיפה.

אלו רק חלק מהנושאים בהם ניגע בסיור אל הכרמל, וכמובן בל נשכח את פטריות האורנייה הצומחות מתחת לעצי האורך בכרמל, אותם אף נוכל ללקט ולהכין מהן תבשילים טעימים.

מידע והרשמה לסיורים:
תאריכים: 13.11.2012 כח' חשוון, 27.11.2012 יג' כסלו | בשעה 08:30
להרשמה לסיורים: 04-9918867
מדרשת הגליל המערבי
גם באתר או בפייסבוק

רמת קושי: מתאים לכל גיל. הסיורים בליווי אוטובוס ממוזג.
איסוף: מצומת הצריף, ק. חיים.
עלות למשתתף בסיור בודד: 160
עלות למשתתף ל-3 סיורים:420
עלות סיור לזוג: 300
הדרכה בסיורים: הדרכה ע"י מדריך מקצועי וכן במידת הצורך מדריך/ מרצה המומחה לתכנים התאם למהות הסיור.
ציוד: על המשתפים להצטייד במזון ושתייה למהלך הסיור. תתכן אפשרות לרכישת ארוחה מרוכזת, על אפשרות זו תינתן הודעה בשליחת הפרטים המוקדמים לגבי הסיור. בכל סיור יש להצטייד בנעליים סגורות, נוחות להליכה.


תגובה 1:

  1. נשמע כמו טיול מקסים. איזה כיף שהכרמל מצליח להתאושש מהאסון הנוראי הזה. האם צריך לסחוב לטיול גם מפת חיפה?

    השבמחק