יום שישי, 8 ביוני 2012



טיולים בצפון: בעקבות ההתיישבות בעכו - ימי בית ראשון.

תהפוכות רבות חלפו על עכו לאורך חמשת אלפים שנות קיומה.
מלחמות, כיבושים, נדידה, תופעות טבע ותיעוש, לכולם חלק בהיווצרותה של העיר ובהם טמונות הסיבות להשרדותה ושימורה לאורך ההיסטוריה.

האשורים היו כובשיה הראשונים של העיר עכו כבר ב-838 לפנה"ס. אך ממצאים מגלים שלא הצליחו לשלוט בה זמן רב וכמאה שנים לאחר מכן נחרבה על ידי סנחריב מלך אשור. כך לאורך עוד כ-300 שנים לאחר כיבוש זה המשיכה עכו להיכבש ולהחרב על ידי כובשים אחרים בניהם אשורבניפל ונבוכדנצר מלך בבל.

פריחתה המחודשת של העיר החלה דווקא בתקופה הפרסית. צבאות ענק רוכזו בה בדרכם לקרבות השונים, ועבור כוחות אלו נבנו מבנים ארעעים שעמדו לרשות תושבי עכו שנותרו עומדים לרשות תושבי עכו לאחר עזיבתם של הצבאות את סביבת העיר.

חוקרים רבים מאמינים שתקופת השלום הממושכת של השלטון הפרסי היא זו שיצרה את התנאים להעתקת מרכז העיר מהתל לקרבת החוף בהדרגה עד לתקופה ההלניסטית. החוקרים מאמינים שמעבר מהיר זה זירז את הפכיה של עכו מעיר המתבססת על חקלאות לעיר מסחר מובהקת. העובדה שלעיר מזח טבעי המשמש כנמל ביססה את מיקומה העתידי של העיר באזור המישור קרוב לחוף.

השלטון הפרסי העניק לעיר עכו תקופה ממושכת של רגיעה בטחונית ורווחה כלכלית, ואף על פי שבין השנים 380-400 לנפה"ס הופר השקט בגלל מלחמות בין פרס למצרים, חזרה השילטה הפרסית במלואה לעיר בתוך מספר שנים.

טיול בעיר העתיקה של עכו מעניק לנו תמונה מהימנה על אופן החיים בעיר הנמל לפני אלפי שנים. אומנם הנוף השתנה רבות וכיום שרידי העיר העתיקה הינם שרידים מתקופות מאוחרות יותר, אך סיור בחומות עכו, כלא עכו, תל עכו, בשוק ונמל יציירו עבורינם תמונה שלמה של החיים בעיר כפי שהיו לפני אלפי שנים.

מסלולי הטיול בעבקות ההתיישבות בעיר ומסלולי טיול מומלצים רבים נוספים נמצאים באתר הבית של "עדכה - פנים לעכו" visit-akko.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה